Prvý článok o pozornosti, ktorý bol súčasťou série článkov o Harry Potterovi, vyvolal značný ohlas a zároveň viacero otázok. Aby som tieto otázky zodpovedal, zrodil sa druhý článok, venovaný špeciálne pozornosti.
Zopakujme si na začiatok základné pravidlo:
To, čomu venujeme (platíme) pozornosť, rastie na sile.
Pozrime sa bližšie na niektoré príklady zo života. Začneme takými menšími, hravými. Keď napríklad v nejakej kockovej hre jeden hráč veľmi chce, aby padlo nejaké číslo, napríklad 3, a iný hráč naopak nechce, aby to číslo padlo, tak obaja intenzívne venujú pozornosť tomu číslu. Jeden si hovorí: „len nie 3, len nie 3, len nie 3!!“, kým ten druhý: „prosím 3, prosím 3, prosím 3!!“. Určite už nebude pre vás prekvapujúce, že zrovna to číslo 3 sa naozaj objaví na kocke. Náhoda? Náhody neexistujú.
Iný príklad – keď sa deti hrajú vonku naháňačku, a ich mamičky ich neustále napomínajú slovami ako: „Pozor, spadneš!“, alebo aj záporom: „Pomaly, aby si nespadol!“, tak upriamujú svoju aj detskú pozornosť na pád. Doslova dávajú ten pád do pozornosti všetkým naokolo. Čím dlhšie to trvá a čím viac si to deti aj uvedomujú, tým skôr jedno z nich naozaj spadne a poriadne sa zašpiní. Iróniou je, že dostane výprask, počas ktorého mamička v amoku hlasno kričí: „Ja som ti to hovorila!!“ … No veď práve, na ten pád ho mamička naviedla sama! Tak mocná je sila pozornosti, a to sme zatiaľ iba v malom merítku.
Pozornosť vo veľkom
V súčasnom svete sa moc(nosť) vo veľkom vytvára vďaka masovým komunikačným médiám, čiže vďaka televízii a internetu, hlavne sociálnym sieťam. Opäť ide o pozornosť, a preto je tak dôležité pre ľudí, aby mali „lajky“ na svojich príspevkoch. „Celebrity“ vznikajú už nielen v TV, ale aj na internete. Ako som písal už v prvom článku, filmové či hudobné hviezdy majú častokrát väčšie slovo ako špičkový odborník v určitej téme, a to iba preto, že filmové a hudobné hviezdy majú oveľa viac pozornosti od ľudí.
Podobne sa tvorí sila politikov, len tam hrá TV významnejšiu rolu. Opäť platí, že názor politika má väčšiu váhu ako názor odborníka, a to iba preto, že politik má viac pozornosti. A je úplne jedno, či je ten politik obľúbený alebo nenávidený, hlavná je pozornosť, ktorú dostáva! Keď sedia chlapi v krčme na pive a nadávajú na politikov, len zvyšujú ich silu! Práve tým, že im venujú pozornosť.
Hovorí sa, že 100 krát opakovaná lož sa stáva pravdou. Ako je to možné? Nuž, pozornosťou! Na začiatku tej lži verí iba málokto, ale to stačí, aby sa udržala pri živote. Čím viac sa tá lož spomína, čím viac sa omieľa, tým viac ľudí jej venuje pozornosť a lož rastie na sile. Potom svojou silou dokáže ovplyvniť viac ľudí, ktorí tej lži začnú veriť, a tým sa sila lži ešte zvyšuje, a začne jej veriť ešte viac ľudí. Po istom čase prevažuje počet ľudí, ktorí lži veria, nad ľuďmi, ktorí stále vidia, že to je lož.
Pozornosť ľudí celého sveta
Poďme však teraz ešte ďalej a pozrime sa na veľké organizácie. Cirkvi a náboženstvá sa dokázali udržať nažive po celé stáročia až tisícročia vďaka miliónom a miliónom ľudí, ktorí sa pravidelne modlia k tomu či onomu bohu. Modlitba k bohu nie je nič iné než venovanie pozornosti dotyčnému pánovi. Všimnite si, ako tieto mocné bytosti, ktoré vládnu svetovým náboženstvám, rozširujú svoj vplyv po celom svete. Vždy sa našli ľudia, ktorí šírili a šíria to či ono náboženstvo po všetkých kontinentoch sveta. Momentálne je vidieť veľký rozmach islamu vďaka presunom miliónov migrantov, a opäť platí, že čím viac sa o ňom hovorí, tým viac rastie na sile.
Veľké korporácie majú častokrát väčšiu moc ako vláda nejakého štátu. Pýtate sa prečo? Vezmime si napríklad vládu Slovenska, ktorej venuje pozornosť pár miliónov ľudí, žijúcich v SR. Keď príde korporácia, ktorú po celom svete poznajú desiatky až stovky miliónov ľudí, nemôže vás prekvapiť, že si táto korporácia presadí svoje záujmy. Ale neplatí to iba pre naše Slovensko, dokonca ani vláda USA nie je imúnna voči mega-korporáciam. Opäť nie je prekvapivé, že najodolnejšia je práve Čína.
Počas Vianočných sviatkov alebo takých hokejových majstrovstiev sveta možno na našich TV staniciach vidieť spravidla reklamy veľkých firiem, napríklad telekomunikačných. Udalosti ako Vianoce či MS v hokeji pritiahnu k TV veľké množstvo ľudí, aj takých, ktorí TV bežne nepozerajú. Reklama v tomto čase zabezpečí pozornosť od obrovského počtu ľudí, a to môže výrazne prispieť k sile týchto firiem.
Pozornosť vo vzťahoch
Ale prejdime záverom k tomu, čo sa nás dotýka najviac, a to sú vzťahy. Opäť platí, že ak jeden partner venuje pozornosť hlavne chybám druhého partnera, budú sa tieto chyby prejavovať čoraz viac. Ak sa neustále bojíte, že vás partner opustí, asi sa tak naozaj aj stane. Na druhej strane, je nemálo humorne ladených príbehov o tom, ako si nejaká dáma zaumienila, že sa vydá, a samozrejme sa jej to podarilo.
Cieľa-vedomosť (vedomosť o tom, kam cielim, smerujem) spojená s koncentrovanou pozornosťou na tento cieľ, dokáže zázraky. Nielen v oblasti manželstva, ale v akejkoľvek činnosti. Jeden pán mal na stene zavesený obraz luxusného automobilu značky Bentley. Toto auto mal vo svojej garáži, a tak sa ho ironicky spýtali, prečo má na stene obraz svojho auta? Odpovedal takto – „Myslíte si, že ten obraz som sem zavesil až po tom, čo som si kúpil to auto? … Kdeže páni, ten obraz tu visel už o 10 rokov skôr!“
Verím alebo dúfam?
Na úplný záver ešte vysvetlím rozdiel medzi pojmami veriť a dúfať. Pán s Bentley neochvejne veril, že svojou činnosťou si zarobí dostatok prostriedkov na kúpu tohto luxusného auta. Keby iba dúfal, nedosiahol by to. Prečo?
Ak verím, tak nemám pochybnosti. Ak iba dúfam, tak pochybnosti mám. Keď dúfam, tak vlastne už neverím, nemám 100% vieru. A v tom je ten rozdiel. Keď iba dúfam, tak moja pozornosť sa delí na viacero možností, mám v hlave predstavy niekoľkých scenárov vývoja. Dúfam v jednu, ale obávam sa iných. Ak 100% verím, venujem pozornosť iba jednej ceste, a tým rastie jej životaschopnosť.
One thought on “Pozornosť – 2. časť”
Comments are closed.