V minulom dieli sme si bližšie predstavili symboliku oboch hlavných postáv – Harryho aj Voldemorta, a dnes sa pozrieme na to, prečo „ten druhý menovaný“ je často označovaný ako „ten ktorého netreba menovať“, alebo „veď viete kto“, prípadne „ten ktorého meno sa nevyslovuje“, a podobne.
Toto nevyslovenie mena je bežné aj v každodennom živote, nielen v rozprávkach či legendách. Keď sú ľudia nahnevaní na niekoho iného, málokedy spomenú jeho meno. Namiesto toho hovoria buď zámenami ako „on“, „ten“, „henten“, alebo k tým zámenám pridajú aj prídavné mená, napríklad „henten namyslený“, alebo „ten premúdrelý“. To sa samozrejme držím veľmi diplomatickej a slušnej roviny, väčšinou tie pomenovania majú výrazne drsnejšiu a vulgárnejšiu formu.
Takže otázkou je, prečo hrdinovia seriálu nechcú vysloviť meno Voldemorta? Prečo sa aj človek vyhýba vysloveniu mena niekoho iného, na ktorého je veľmi nahnevaný? Prečo radšej nechceme ani pomyslieť na to, čo všetko „zlé“ sa môže stať?
Odpoveďou je to najcennejšie platidlo celého vesmíru (univerza) – a tým je POZORNOSŤ!
Že sa pozornosťou platí, to nám pripomína okrem iného aj angličtina, ktorá pozná výraz „pay attention“ – platiť pozornosť. V našej slovenskej reči tiež pozornosť dávame, alebo venujeme. Ak chce niekto predniesť nejakú reč, tak na začiatku zvykne poprosiť o pozornosť, a na konci je slušné sa za venovanú pozornosť aj poďakovať.
V prvom dieli tohto seriálu o symbolike v Harry Potterovi sme si popísali tri svety. V tom fyzickom, „muklovskom“, majú veľkú cenu peniaze. Vo svete duševnom, a tobôž duchovnom, je najcennejšia práve pozornosť. Ona je v podstate najcennejšia aj v tom fyzickom svete, len ľudia sa naučili viac si ceniť peniaze než pozornosť. Pravdou však je, že bez pozornosti nie sú ani peniaze.
Tak, ako narastajúce množstvo peňazí dáva človeku väčšiu moc,
tak aj to, čomu venujeme (platíme) pozornosť, rastie na sile!
Toto je univerzálne pravidlo, a platí na všetko na svete!
Prečo má slovo nejakého politika, alebo nejakej filmovej alebo hudobnej celebrity, väčšiu váhu ako slovo skutočného odborníka? Pretože ten politik alebo filmová hviezda má omnoho viac pozornosti! Nie odbornosti, ale pozornosti! Vraví sa, že aj negatívna reklama je reklama, a je to pravda, pretože v prvom rade ide o pozornosť! Prečo veľké firmy a korporácie pravidelne predstavujú svoje nové produkty, ktoré sa od starých takmer vôbec nelíšia? Pretože potrebujú získať pozornosť! Známe príslovie „Zíde z očí, zíde z mysle“ hovorí presne o tom istom – ak niečomu nevenujeme pozornosť, prestane to v našej mysli existovať.
Viera a strach
Možno sa divíte, ako je možné, že mnohé náboženstvá prežili celé stáročia ba tisícročia, a dokonca prekvitajú aj v dnešnej dobe. Odpoveďou je – pozornosť! Milióny a milióny ľudí, ktorí sa modlia v kostoloch, chrámoch, či doma, venujú denne pozornosť práve náboženstvu či cirkvi, a preto tieto inštitúcie majú tak veľkú moc! Podobne dávame veľkú moc politikom práve tým, že politiku sledujeme, a dokonca ľudia chodia vo voľbách odovzdať svoj hlas! Svoj hlas (svoje slovo, svoju najväčšiu moc) dávajú iným ľuďom!! Nielen pozornosť, ale ešte aj hlas!
Jednou zo silných foriem pozornosti je viera. To, čomu veríme, tomu venujeme pozornosť, a to posilňujeme. Ak veríme, že niečo dopadne „zle“, je to tiež viera, ale má svoj špecifický názov – strach. Dobre sa pozrite okolo seba, a skúste si uvedomiť, aká mocná je bytosť menom Strach. Už v útlom veku sú deti vychovávané strachom. V škole je snaha deti prinútiť k učeniu skrze strach zo zlých známok. Náboženstvá fungujú na základe strachu zo Všemohúceho. V práci existuje strach zo straty zamestnania. Dokonca existuje celý filmový priemysel, založený na strachu – horory. Adrenalínové športy sú hlavne o vyhľadávaní strachu. A takto by som mohol dlho pokračovať. Preto dávajte dobrý pozor (!), ak vás chce niekto strašiť – chce len získať vašu pozornosť k tomu, aby ste posilnili svoju vieru v „zlé“ pokračovanie.
Pozornosť v našom svete
Podobne je ale možné využiť pozornosť v posilnenie toho, čomu naozaj „pozitívne“ veríme. Ak verím tomu, že sa naučím napríklad nejaký cudzí jazyk, a venujem tomuto štúdiu dostatočnú pozornosť, tak sa ho aj naučím. Klavírny virtuóz sa nestane špičkovým klaviristom zo dňa na deň, ale mnohými hodinami času a pozornosti, ktoré venuje hre na klavír. A neoblomná viera napríklad takého Steva Jobsa, že raz vytvorí produkt, ktorým dobyje svet, ho doviedla až k iphonu.
Je písané, že „ako v nebi, tak aj na nebi“, prípadne „ako hore, tak aj dole“. To, čomu venujeme pozornosť v našej mysli, rastie na sile. Chcel by som vás týmto nabádať k tomu, aby ste si všímali, čomu pozornosť naozaj venujete. Strachu? Obavám? Alebo nádeji a viere v postupné napredovanie? Veríte v to, že tento svet je zlý a krutý, alebo že je krásny a hodný objavovania? Veríte v to, že ste šťastní a máte dostatok, alebo v to, že je tento svet nespravodlivý a všetko je proti vám?
V čo veríte, čomu venujete pozornosť vo svojom svete? Čo v tom svojom svete posilňujete svojou pozornosťou? A ako ten váš svet vyzerá? Je súvislosť medzi vašimi myšlienkami a názormi, medzi tým, čomu venujete pozornosť, a tým, ako váš svet vyzerá?
One thought on “Symbolika Harryho Pottera, 3. časť – Pozornosť”
Comments are closed.